אספירין במינון נמוך לשיפור שיעורי ההריונות

אספירין במינון יומי נמוך לשיפור שיעורי ההריונות הקליניים בטיפולי הפריה

טכנולוגיות העזר של הרבייה הינן בעלות היסטוריה המשתרעת מעל ל-40 שנה.

טכנולוגיות אלו אחראיות להולדתם של מיליוני ילדים "תינוקות מבחנה" שלידתם התאפשרה בזכות התקדמות העצומה שהתרחשה בתחום זה.

למרות השימוש השגרתי כיום בטכנולוגיות אלו, עדיין למרבה הצער שיעור ההשתרשות וההריונות המתקבל בטיפולים אלו הנו יחסית נמוך (כ-30%), לפיכך מחקרים רבים מוקדשים למציאת תרופות ואמצעי עזר לשיפור שיעורי ההריונות המושגים באמצעות הפריה חוץ גופית.

אחד מהדרכים שנבחנו הנו השימוש באספירין (acetylsalicylic acid ) במינון נמוך כתוסף טיפולי במהלך טיפולי IVF.

לאספירין ישנן שימושים קליניים רבים, בין היתר לטיפול נגד חום, נגד כאבים, למניעת קרישויות וטרומבוזות, ולשיפור זרימת הדם, לפיכך נעשה בו כיום שימוש נרחב במצבים קרדיאליים ובמצבים גניקולוגים רבים.

יותר ויותר מחקרים הצביעו על יעילות האספירין במקרי אי פריון, ובעת השימוש בטכנולוגיות העזר של הרבייה, ובעיקר בעת ביצוע הפריה חוץ גופית.

עניינו של מאמר זה היה לבחון את יעילות השימוש במינון נמוך של אספירין בטיפולי הפריה מתוך סקירת הספרות וניתוח הנתונים של 13 המחקרים האיכותיים (RCT) והחשובים ביותר שעסקו בנושא בצורה המבוקרת והמדויקת ביותר.

המחקר סקר 1129 עבודות מחקר בנושא שהשתרעו על פני כ- 20 שנה(בין 1997-2016), ומתוך כל המחקרים האלו נבחרו 13 העבודות האיכותיות ביותר שביחד כללו 3104 נשים שעברו טיפולי הפריה שחלקן קיבל בין 75-100מ"ג של אספירין וחלקן קיבל פלצבו (תרופת דמה) באופן אקראי פרוספקטיבי ללא שהן היו מודעות לטיב התכשיר הספציפי שניתן להן.

כידוע לאספירין ישנה היכולת למנוע הצטברותן של טסיות דם בהשראת תגובה אנטי דלקתית הנגרמת עקב חומרים כמו טרובוקסן A2 ופרוסטגלנדינים ובכך נמנעת פעילות טסיות הדם והיווצרות קרישי דם.

הקטנת התנגודת של כלי הדם גורמת לשיפור בזרימת הדם לרקמות, ובכלל זה גם לשחלה ורירית הרחם וכפועל יוצא לשיפור את שיעורי ההשתרשות.

ואכן במספר עבודות מוקדמות יותר נמצא שמתן אספירין במינונים נמוכים שיפר את זרימת הדם לשחלה, העלה את רמת האסטרוגן הממוצעת ביום מתן ה-HCG, ואת מספר הביציות הממוצע שהתקבל בעקבות שאיבת הביציות.

באותה מידה עבודות מחקר אחרות הדגימו שיפור בזרימת הדם לרירית הרחם בעת השימוש באספירין במינון נמוך, דבר שהביא לשיפור בעובי, מראה ומבנה רירית הרחם.

על סמך נתונים אלו ועבודות שנעשו גם בבעלי חיים, נמצא שלמתן אספירין יש בהחלט ערך מוסף במטופלות עם שיעור השתרשות והריונות נמוכים.

מינונים נמוכים של אספירין הנם אפקטיביים יותר מאחר והן יוצרים תגובה אנטי דלקתית טובה יותר, הקטנה משמעותית יותר של טונוס כלי הדם וכתוצאה זרימת דם משופרת יותר.

על סמך נתוני הספרות למינון של 100 מ"ג ליום יש את האפקט הביולוגי האופטימאלי בשיפור הנתונים הקשורים בתגובה של השחלה,ובנתוני רירית הרחם.

תקופת הטיפול באספירין צריכה להיות לפחות 25.65+2.6 ימים כדי לחולל את ההשפעה החיובית הרצויה על התעבות רירית הרחם,שבעקבותיה צפוי שיפור בקליטת העוברים ע"י רירית הרחם.

תוצאות המחקר מצביעות על היתרון הברור של מתן מינון נמוך(רצוי 100 מ"ג ליום) של אספירין למטופלות IVF המתבטא בשיפור שיעורי ההריונות הקליניים (הריון שבו נצפה דופק עוברי), ובהעלאת מספר הביציות הממוצע לאישה/לשאיבה כתוצאה מהטיפול.