מדוע עלתה כמות טיפולי ההפריה בישראל?

על פי מחקרים המדינה שמממנת את המספר הרב ביותר של טיפולי הפריה היא ישראל. ניתן לראות ירידה בפוריות הגבר ובפוריות האישה. וזאת, בין היתר בגלל אורח החיים שלנו ובגלל סיבות סביבתיות, וגם בגלל סיבות חברתיות כאלה ואחרות.

אחת הסיבות העיקריות לבעיות פוריות של הגבר ושל האישה היא העלייה במשקל ומגפת ההשמנה העולמית. עליה במשקל היא אחד הגורמים הדומיננטיים בהשפעה על הפוריות ועל איכות הביציות וגם על איכות הזרע. אנחנו יודעים שעלולה להיות אפילו פגיעה בדנ"א של תאי זרע ושל תאי ביצית. גורמים נוספים שיכולים להשפיע על הדנ"א של הביציות והזרע הם: עישון, גורמים מזהמים, אלכוהול, חומרי הדברה וחומרים כימיים. "חומרים" כאלה יכולים לשקוע באשכים ואפילו לשנות את המטבוליזם.

כ-40% ממקרי בעיות הפוריות מקורם בגבר, כ-40% מקורם באשה וב-20% הנותרים – מדובר באי-פוריות בלתי מוסברת. מנתונים שנאספו בעשרות השנים האחרונות מתורמי זרע העלו ירידה של 1% בפוריות הגבר ב-30 השנים האחרונות. אנחנו מדברים על איום די רציני על פוריות הגבר, עם זאת, הוסיף כי בעוד הגברים ממשיכים לייצר תאי זרע באופן מחזורי – אצל הנשים ישנה פוריות מוגבלת עד שכל הביציות שלהן נגמרות ודועכות.

כיום בדיקת הזרע המסורתית לא מספיקה. אנחנו יודעים לבצע היום בדיקה שבוחנת שינויים או שברים בדנ"א של הזרע באופן שמזהה את תאי הזרע שאם נשתמש בהם עלולים להיות פחות הריונות. אנחנו יודעים לזהות את הבעיה ולטפל בה. ביחס לנשים – אנחנו יודעים לזהות באמצעות בדיקות הורמונליות ובדיקות אחרות מהי הרזרבה השחלתית של האישה, מה נשאר לה בפוטנציאל ההריוני שלה, ועל פי זה להמליץ לה על טיפול אפשרי. בנוסף מטפלי הפוריות יודעים כיום גם לטפל בעוברים ולנטר אותם משלב ההפריה. אנחנו יודעים להכניס את העוברים בהפריות מבחנה לתוך מצלמות ולצלם אותם מדי רבע שעה וכך לראות את ההתפתחות שלהם ולבחור את העובר הראוי, לגדל אותו בתנאי מעבדה משופרים עד ליום החמישי שבו הוא עובר בן 72 עד 106 תאים, ולהחזיר את הטוב ביותר לרחם.